Od sezonu 2024 Ekstraliga Żużlowa obejmuje wspólne zarządzanie Speedway Ekstraligą i Speedway 2. Ekstraligą. Tym samym nie będzie już funkcjonowała dotychczasowa 1. Liga Żużlowa. Od sezonu 2025 szykuje się radykalna zmiana systemu i 140 meczów w sezonie.
Zmiany dotyczące nazewnictwa
Od sezonu 2024 w systemie ligowym polskiego żużla znajdzie się przestrzeń dla dwóch odrębnych lig, ale zarządzanych przez jeden podmiot. Pod auspicjami Ekstraligi Żużlowej znajdą się Speedway Ekstraliga (funkcjonująca od 2007 roku), obecnie występująca pod nazwą PGE Ekstraliga (niedawno podpisano umowę ze sponsorem tytularnym PGE – Polską Grupą Energetyczną do 2027 roku) oraz Speedway 2. Ekstraliga (zastępuje dotychczasową 1. Ligę Żużlową).
– Nasze logo jest otwarte na funkcjonowanie w przestrzeni sponsoringowej, a więc mamy komercyjną nazwę rozgrywek – PGE Ekstraligę – najwyższą klasę rozgrywkową oraz aktualnie Speedway 2. Ekstraligę, przy czym prowadzimy już od jakiegoś czasu zaawansowane rozmowy dotyczące sponsoringu tytularnego z bardzo poważnym graczem na rynku. Nie jest wykluczone, że w nowym sezonie rozgrywki drugiego szczebla ligowego będą miały nazwę nowego podmiotu komercyjnego – powiedział Wojciech Stępniewski, Prezes Zarządu Ekstraligi Żużlowej.
Nowe zasady rozgrywek żużlowych
System będzie jednolity dla obu klas rozgrywkowych. Powróci tym samym rywalizacja drużyn w play – off i grup 1-4 po sezonie zasadniczym, a także pojawi się nowy schemat play – down dla zespołów z miejsc 5-8.
Nie przewiduje się poszerzenia PGE Ekstraligi do 10 zespołów, ale wprowadzone zostaną mecze barażowe pomiędzy 2. drużyną Speedway 2. Ekstraligi i 7. PGE Ekstraligi. Od 2025 roku w sezonie zasadniczym w każdej z ligi rozegranych zostanie 56 meczów w systemie „każdy z każdym” – mecz i rewanż.
Nowe rozwiązanie dotyczące rund play–off i play–down zdecydowanie podniosą rangę każdego z nich, ponieważ po części zasadniczej rozgrywek obie ligi zostaną podzielone na grupy 1-4 i 5-8. Jedyna różnica pomiędzy PGE Ekstraligą a Speedway 2. Ekstraligą będzie polegała na braku w tej drugiej meczu o trzecie miejsce, a także barażu (aktualnie nie jest on przewidywany pomiędzy 7. drużyną Speedway 2. Ekstraligi a 2. drużyną 2. Ligi Żużlowej).
Od sezonu 2024 Ekstraliga Żużlowa obejmuje wspólne zarządzanie Speedway Ekstraligą i Speedway 2. Ekstraligą. Tym samym nie będzie już funkcjonowała dotychczasowa 1. Liga Żużlowa 🏁 pic.twitter.com/ktdGMMSFgW
— CANAL+ SPEEDWAY (@CPLUS_SPEEDWAY) November 21, 2023