Strona główna Piłka nożna Sponsoring w Ekstraklasie

Sponsoring w Ekstraklasie

0
30.07.2018 Szczecin LOTTO Ekstraklasa Sezon 2018/2019 Pilka Nozna Pogoń Szczecin 0:2 Piast Gliwice /fot. Adam Kowalski

Nie do dziś wiadomo, że sport to emocje, prestiżowe wygrane, pot, łzy i krew, ale też: duże pieniądze. Pieniądze zarabiane przez zawodników, ale także przez związki sportowe i sponsorów. Sportowe rozgrywki są źródłem ogromnych środków dla reklamodawców. Nic dziwnego, że każda szanująca się firma, nieważne z jakiej jest branży, marzy o dobrym kontrakcie sponsorskim, zapewniającym rozgłos. Z kolei kluby sportowe czy zawodnicy z chęcią przyjmują oferty sponsorów, bo dla nich to zyski. Jak wygląda kwestia sponsoringu w polskiej ekstraklasie?

Ekstraklasa jest popularna – nie tylko wśród kibiców!

Mecze ekstraklasy cieszą się ogromną popularnością kibiców, którzy śledzą rozgrywki na żywo czy w telewizji, a także często obstawiają wyniki rozgrywek ekstraklasy u bukmacherów.  Z racji tego, że piłka nożna to ulubiony sport Polaków, także sponsorzy mocno interesują się ekstraklasą, bo to dla nich doskonałe pole do reklamowania się i osiągania zysków, jednocześnie podnosząc rangę firmy.

Sponsor tytularny, czyli prestiżowa rola!

Najbardziej prestiżową rolą w sponsoringu w ekstraklasie, a może i nawet w świecie sponsorów w całym sporcie, jest funkcja sponsora tytularnego ligi. Taki sponsor jest jednym ze sponsorów głównych, a także – jak sama nazwa wskazuje – użycza nazwy dla rozgrywek. To zatem doskonała reklama, bo wszędzie widnieje nazwa firmy w połączeniu z nazwą ekstraklasy.

Zmiana nazwy – nowy sponsor ekstraklasy

Od tego sezonu przez co najmniej dwa kolejne polska najwyższa klasa piłki nożnej nazywa się PKO Ekstraklasa. Doszło do zmiany sponsora tytularnego. Do niedawna LOTTO było sponsorem tytularnym i liga zwała się LOTTO Ekstraklasa. Władze ligowe zawarły na trzy lata umowę z PKO Bankiem Polskim. To pierwsza sytuacja w Polsce, w której instytucja finansowa zostaje sponsorem rozgrywek piłkarskich, choć takie rozwiązanie jest stosowane na Zachodzie, chociażby w Premier League, La Lidze czy Lidze Mistrzów. Wraz ze zmianą partnera tytularnego, poprawiono także logo ligi i odświeżono branding wizualny ekstraklasy – od dnia 1 lipca. PKO Bank Polski ma ambitne plany na dalsze działania marketingowe prowadzone razem z klubami najwyższej ligi w Polsce.

Co z Lotto?

Totalizator Sportowy LOTTO współpracuje z ekstraklasą jako sponsor od 4 lat, a ostatnie trzy sezony był jej partnerem tytularnym. Wraz z podpisaniem umowy z PKO BP, LOTTO przejęło rolę sponsora głównego, ale już nie tytularnego. LOTTO pozostaje za to partnerem aplikacji mobilnej ekstraklasy, a także jego logotyp pozostaje na koszulkach 16 drużyn ligowych i będzie eksponowany w transmisjach meczów.

Co daje sponsoring tytularny?

PKO BP było sponsorem ekstraklasy od 2018 roku, jednak nowa rola oznacza zupełnie nowe korzyści uzyskiwane w zamian za przelewy pokaźnych sum na konto klubów i władz ligi. Bank zapowiedział, że pozostawi projekty zapoczątkowane przez poprzednika, między innymi, wybór młodzieżowca miesiąca i sezonu oraz program oficjalnych kart Ekstraklasy, których wydano do tej pory już około 15 tysięcy. Na kartach znajdują się herby klubów, a posiadający je kibice mogą m.in. brać udział w konkursie na wygranie zaproszenia na mecze, w tym do miejscówki zwanej Kanapą Kibica, zaraz obok bocznej linii boiska. Jako sponsor tytularny PKO BP zyska m.in.:

  • Ekspozycję logo na wszystkich meczach wszystkich kolejek
  • Ekspozycję logo na koszulkach wszystkich piłkarzy
  • Ekspozycję logo na stadionach, tak by było ono widoczne również w telewizji.

Misja PKO BP

PKO BP nie chce jednak tylko promować się w Ekstraklasie i wspierać sporymi sumami pieniędzy kluby, ale też ma misję wspierania rozwoju piłki nożnej w Polsce. Według przedstawicieli PKO planowane jest wdrożenie rozwiązań mających na celu inwestowanie w rozwój młodych piłkarskich talentów w Polsce.

Sponsorzy drużyn w ekstraklasie

Niezależnie od sponsora tytularnego każda drużyna ligowa ma swojego sponsora głównego i innych mniejszych. Na takich kontraktach można zarobić krocie. Przykładowo Legia Warszawa otrzymuje 25 milionów złotych rocznie od swojego sponsora, zakładów bukmacherskich Fortuna. Bukmacherzy to bardzo często sponsorzy klubów, bo mają wspólny interes biznesowy. Betclic sponsoruje Lechię Gdańsk, a także Super Puchar Polski. Jednak również firmy z innych branż angażują się w sponsoring, i to z tak różnych, jak energetyczna (Energa jako sponsor Lechii Gdańsk) czy informatycznych (x-kom sponsoruje Raków Częstochowę). Warto też wiedzieć, że w wielu miastach to władze samorządowe również łożą na utrzymanie klubów – np. urząd Miasta Gliwice dotuje sumą kilkunastu milionów złotych rocznie Piasta Gliwice.

Autor: Robert K.

Komentarze