W poniedziałek 2 maja grupa Volkswagen słowami dyrektora generalnego zakomunikowała, że marki Audi oraz Porsche dołączą w 2026 roku do Formuły 1. Nie stworzą własnych zespołów, a jedynie wesprą te istniejące. Władze koncernu zostały przekonane o biznesowej opłacalności takiego ruchu.
Audi i Porsche dołączą do Formuły 1
Głównym powodem dołączenia dwóch luksusowych marek motoryzacyjnych do królowej motorsportu jest możliwość przyciągnięcia większych pieniędzy niż te, które zostaną wydane. Informacje o możliwym zaangażowaniu Audi i Porsche w F1 pojawiały się już od kilku miesięcy. Teraz już wiemy, że dojdzie do tego w 2026 roku.
Dlaczego dopiero za cztery lata? Wówczas w życie wejdą nowe przepisy dotyczące silników, co wymusi na wszystkich zespołach pracę od zera nad nowymi jednostkami.
— Jeśli uprawiasz sporty motorowe, powinieneś uprawiać Formułę 1, ponieważ tam jest największy wpływ. Co więcej, nie możesz wejść do Formuły 1 chyba, że otworzy się okno technologiczne. Oznacza to, że żeby tam się dostać, należy zmienić zasady, dzięki czemu wszyscy zaczynają od nowa z tego samego miejsca — mówił Herbert Diess, dyrektor generalny Volkswagena podczas transmisji na YouTube skierowanej do pracowników.
F1 stakeholders finally agreed on new engine rules for 2026. MGU-H will be scrapped. Energy recovery only on rear axle (increased from 120 to 350 kW). Changes required to get long term commitment by Porsche & Audi.
AMuS (in German): https://t.co/WiiaRcpaDn
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) October 1, 2021
Silniki bolidów F1 od 2026 roku będą w większym stopniu zelektryfikowane, a napędzać je będą paliwa syntetyczne. Diess uważa więc, że teraz jest idealny moment na wejście do świata wyścigów, które zyskują coraz większą popularność na całym świecie. Jego zdaniem kolejna szansa mogłaby się pojawić dopiero za 10 lat.
Porsche będzie współpracować z Red Bull Racing, Audi szuka partnera
Diess przyznał, że przygotowania Porsche do tego ruchu były nieco bardziej konkretne niż w przypadku Audi. Producent samochodów sportowych ma zostać partnerem zespołu Red Bull Racing. Pojawiły się nawet plotki, że grupa VW zamierza wykupić 50% udziałów w tym zespole. Nie jest to jednak jeszcze nic pewnego. Audi natomiast będzie poszukiwać odpowiedniego partnera i bardzo możliwe, że zostanie nim McLaren.
Rumor: Porsche wants a German teammate for Verstappen – https://t.co/iTnnNEuQFq
Speaking on YouTube Monday, VW CEO Herbert Diess set out that the VW Group would like “a German driver in both” Porsche and Audi F1 teams.
That could see Red Bull ace Max Verstappen partnered with… pic.twitter.com/W16ltnq9Fj— AutoRacing1.com (@AutoRacing1) May 3, 2022
Co ważne, Herbert Diess poinformował swoich pracowników, że plan wejścia do F1 zakłada zatrudnienie niemieckich kierowców w obu zespołach, w których znajdą się silniki Audi i Porsche. Patrząc na aktualną stawkę kierowców jednym z nich mógłby zostać Mick Schumacher.
Sama marka Volkswagen nie pojawi się w paddocku F1, ponieważ w oczywisty sposób nie pasuje do tego świata.
Diess wskazał również, że najpóźniej w 2026 roku do kalendarza F1 powinno powrócić Grand Prix Niemiec. — Wyścigi powinny należeć do tych krajów, które posiadają przemysł motoryzacyjny.
Uśmiechnięty Kubica w paddocku F1! Polak testował opony Pirelli na torze Imola