Posiadacze samochodów zdają sobie sprawę z faktu, że auto nie jest wyłącznie do jeżdżenia. Niemniej trzeba zaznaczyć, iż jest grupa takich osób, które zupełnie nie doglądają pojazdu dopóki faktycznie jakaś część lub element nie ulegnie awarii. Podobnie jest z ogumieniem choć opony są jedynymi elementami, które dotykają podłoża często zapominamy, iż w ogóle się zużywają.
Idealnym przykładem są kierowcy korzystający z pojazdów sportowych. Mowa tutaj o autach i motocyklach na własny użytek, jak również sportowych pojazdów, które służą do wyścigów. Wystarczy zwrócić uwagę na fakt jak często ogumienie jest dokładnie sprawdzane i w razie potrzeby wymieniane. Jeśli ogumienie zawiedzie sportowcy zawodowi nie tylko mogą pożegnać się z wygraną, ale też doprowadzić do niebezpieczeństwa na torze. W związku z powyższym te same kwestie dotyczą właścicieli samochodów osobowych niesportowych i sportowych, które zakupili na własny użytek i jeżdżą nimi po drogach. Ogumienie spełnia bardzo ważną rolę, dlatego też możemy wybierać pośród wielu marek i nie tylko.
Sezonowe i całoroczne
Do dyspozycji klientów w sklepach jest ogumienie sezonowe i całoroczne. Jak sama nazwa wskazuje sezonowe dotyczą poszczególnych sezonów, a mianowicie lata i zimy. Mowa tutaj o konieczności zakupu dwóch kompletów. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, iż wyżej wspominane komplety różnią się od siebie mieszanką gumy, oraz bieżnikiem. Letnie przystosowane są do wyższych temperatur, jak też powierzchni suchych i mokrych. Natomiast zimowe nadają się do użytkowania, kiedy temperatura na zewnątrz spada, a podłoże może być suche, mokre, oblodzone i ośnieżone. Z kolei ogumienie całoroczne jest sprytnie opracowane, ponieważ nadaje się na każdą porę roku i świetnie sprawdza się na każdym podłożu. To są właśnie różnice, które sprawiają, że wybierając opcję pierwszą koniecznie musimy kupić dwa komplety, a wybierając opcję drugą wystarczy jeden. Co więcej musimy pamiętać, że podczas wymiany opon sezonowych zawsze trzeba oczyścić i zakonserwować te, które zamierzamy przechować do następnego sezonu. Generalnie całorocznych się nie wymienia i pozostają nam tylko dobre chęci, czyli zdjęć chociaż po zimie oczyścić i zakonserwować, a następnie założyć ponownie. Jakie ogumienie jest lepsze? Trudno powiedzieć, ponieważ nawet eksperci mówią, że to jest kwestia indywidualna, a sezonowe i całoroczne wyróżniają się wieloma zaletami, ale też znalazłyby się jakieś wady.
Wymiana konieczna
Konieczność wymiany ogumienia jest wtedy, gdy nadchodzi dany sezon, a my użytkujemy właśnie ogumienia sezonowego. Następnie dokonujemy wymiany jeśli zauważamy, że ogumienie jest zużyte. Ta kwestia dotyczy zarówno jednych jak i drugich. Konieczność wymiany pod kątem zużycia jest normalnym zjawiskiem. Każdego dnia jeździmy po różnych drogach z różną silą ruszamy z miejsca i hamujemy. Wszystko to sprawia, że guma się ściera, a kiedy dochodzi do tego, że bieżnik robi się coraz płytszy nie powinniśmy zwlekać z wymianą opon. Konieczność podyktowana jest bezpieczeństwem. Policja podaje, że wypadków na wskutek eksplozji zużytej opony jest w ich kartotekach mnóstwo. W jednych przypadkach skończyło się wszystko dobrze i nikt nie ucierpiał w drugich doszło do uszczerbku na zdrowiu, a nawet na utracie życia innych uczestników ruchu drogowego, albo kierowcy czy jego pasażerom. Dlatego ważne jest, aby nigdy nie doprowadzać do takich samych czy podobnych sytuacji. Doglądanie pojazdu powinno być dla nas naturalne, a wszelkie usuwanie awarii, usterek itp. na porządku dziennym.