Trasa wyścigów ze startu wspólnego jest jednym z głównych tematów do dyskusji przed zbliżającymi się mistrzostwami świata w kolarstwie szosowym, które w dniach 20-27 września odbędą się w amerykańskim Richmond. Poniżej przedstawiamy naszą analizę trasy.
Serwis specjalny – Richmond 2015 Tutaj
Wszystkie wyścigi ze startu wspólnego zostaną rozegrane na rundzie o długości 16,2 km. Elita mężczyzn pokona ją szesnastokrotnie, mężczyźni U23 jedenastokrotnie, elita kobiet i juniorzy ośmiokrotnie, a juniorki pięciokrotnie.
Na oficjalnej stronie internetowej mistrzostw można znaleźć profil wspomnianej pętli, ale nie wiadomo jakiej trudności są widoczne na niej wzniesienia. Postanowiliśmy je dokładnie przeanalizować, czego efektem jest widoczny niżej obrazek.
Na ostatnich czterech kilometrach pętli znajdują się dwa krótkie, ale sztywne podjazdy oraz jeden nieco dłuższy, jednak o mniejszym nachyleniu terenu prowadzący na metę. Pierwszy z nich w początkowej części ma nawierzchnię asfaltową, ale po przejechaniu 350 metrów po prostej i szerokiej drodze trzeba skręcić w prawo na odcinek brukowy z wieloma zakrętami, co można zobaczyć na poniższym zdjęciu.
Następnie jest kilkusetmetrowy zjazd z trzema skrętami 90 stopni. Kolejne skrzyżowanie to wjazd na 23rd Street, czyli drugi z oznaczonych wyżej podjazdów. Początek i koniec podjazdu jest asfaltowy. Nie ma na nim zakrętów, a jego długość to niecałe 300 m, z czego najtrudniejsze z pewnością będą 130 m środkowej części, gdzie nachylenie terenu wynosi 15%, nawierzchnia jest brukowa, a ulica staje się węższa. Można to zobaczyć tutaj:
Ostatnie z przedstawionych wzniesień rozpocznie się na szerokiej ulicy E Main Street po minięciu wiaduktu, następnie kolarze skręcą w prawo na Govermor Street, którą przejadą kolejne 350 m. Po skręcie w lewo znajdą się już na E Broad Street i będą mieli do mety zaledwie 700 m. Od tego momentu nachylenie terenu znacznie spada i wynosi zaledwie 1-2%.
Tak wygląda ulica prowadząca na metę:
Podjazdy to tylko niektóre z trudności z jakimi spotkają się zawodnicy podczas wyścigów ze startu wspólnego. Trasa zawiera bardzo wiele zakrętów 90 stopni oraz dwa nawroty zmieniające kierunek jazdy na odwrotny, kiedy to trzeba będzie zwolnić do kilku km/h. W początkowej fazie rundy będzie do pokonania ponad dwukilometrowy fragment ulicy Monument Avenue, która jest zaliczana do “10 Great Streets in America.” Pomimo, że nachylenie terenu może być tam nieodczuwalne to warto wspomnieć o tym odcinku, gdyż jest on brukowy, co widać tutaj:
Mapa trasy: