Strona główna Zdrowie i trening Tabata – na czym polega taki rodzaj treningu?

Tabata – na czym polega taki rodzaj treningu?

0

Chcesz porządnie się zmęczyć, zgubić zbędne kilogramy i poprawić wydolność swojego organizmu? Koniecznie zapoznaj się z tabatą, czyli rodzajem treningu, który jest treningiem interwałowym, przynoszącym efekty wręcz natychmiast. Ponadto możemy go wykonywać nie tylko na siłowni, ale również w domu bez potrzeby posiadania specjalistycznego sprzętu.

Czym jest tabata?

To hasło przewija się w naszym życiu coraz częściej. Praktycznie w każdym fitness klubie znajdziemy zajęcia poświęcone tabacie. Również w mediach coraz więcej słyszymy o tego rodzaju treningu. Tak naprawdę po tą nazwą kryje się bardzo intensywny trening, który opiera się na ćwiczeniach dobrze nam znanych z innych cyklów treningowych. Co ważne, ćwicząc tabatę angażujemy wszystkie partie mięśni, nie pochłania on nam wiele czasu, ponieważ jest intensywny, ale zarazem dość krótki, a w jego skład wchodzą zarówno ćwiczenia tlenowe, jak i beztlenowe.

Jakie daje nam efekty?

Przede wszystkim zapewnia nam wręcz natychmiastowe gubienie zbędnych kilogramów. Udowodniono, że trenując 2-3 razy w tygodniu tabatę, w bardzo krótkim czasie osiągniemy zamierzone efekty – szczególnie jeśli będziemy się wspierać jeszcze lżejszymi treningami w pozostałe dni. Ponadto również w krótkim czasie będziemy w stanie zbudować znacznie lepszą wydolność naszego organizmu. W związku z tym po pierwszych kilku katorżniczych treningach, kolejne będą sprawiały nam już znacznie więcej radości i satysfakcji.

Czy tabata jest dla każdego?

Taka forma treningu jest zdecydowanie dla każdego, ale nie w każdym momencie. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z jakimkolwiek treningiem, nasza wydolność jest na bardzo słabym poziomie lub mamy znaczną nadwagę, powinniśmy w pierwszej kolejności skupić się na treningach dla początkujących, a dopiero po kilku tygodniach zdecydować się na wyzwanie w formie tabaty. Tabaty powinny również unikać osoby z nadciśnieniem, chorobami układu kostnego i świeżymi kontuzjami.

Główne zasady tabaty

Zanim przystąpimy do ćwiczeń, warto zapoznać się z podstawami tego treningu. Pierwsza z nich to krótkie serie, które przeplatane są jeszcze krótszymi przerwami.

Podstawowa seria to zazwyczaj 4 minuty treningu. Wiele osób zapewne teraz się uspokoiła i pomyślała sobie, że to przecież żadne wyzwanie. Nic bardziej mylnego. W tym czasie nasz organizm naprawdę dostanie ostro w kość, a przed nim przecież kolejne ciężkie serie.

Należy również pamiętać o rozbudowanej i dokładnej rozgrzewce przed przystąpieniem do treningu właściwego. W końcu w tabacie angażujemy wszystkie partie mięśni, więc podczas rozgrzewki nie powinniśmy o żadnej z nich zapominać. Ponadto musimy pamiętać, by intensywność ćwiczeń dobierać sukcesywnie do naszych możliwości.

Zarazem ćwiczenia powinniśmy maksymalnie nas angażować i doprowadzać do maksimum wysiłku. Tylko w ten sposób będziemy w stanie znacznie poprawiać naszą wydolność, kondycję i gubić zbędne kilogramy.

Komentarze